Postercampagne Palliatief Team Amphia genereert veel aandacht

Auteur: Sander de Hosson
27.09.2023
Postercampagne Palliatief Team Amphia genereert veel aandacht
Auteur: Sander de Hosson
27.09.2023

Wie zich op social media begeeft, heeft kans de opvallende posteractie van het Palliatief Team van het Ampia Ziekenhuis in Breda tegen te komen. Carend sprak met een van de initiatiefnemers, anaesthesioloog Miriam van der Velden.


Hoe kwam de posteractie tot stand? 

Ons Transmuraal palliatief team zit in een doorontwikkelfase naar een Pijn- & palliatie-expertteam. We zijn op weg naar een formele positie in de organisatie zodat we ook echt impact kunnen maken: palliatieve zorg als vanzelfsprekend onderdeel van de totale zorg. Dat vergt nog wel een cultuuromslag. Daarom zijn we begonnen met bewustwording binnen ons eigen ziekenhuis: we hebben een nulmeting gedaan van het aantal opgenomen palliatieve patiënten en startten met de postercampagne.

"Veel beeldvorming over palliatieve zorg vinden wij wat stoffig (paardenbloem, handen op leeftijd), het zou goed zijn ons vak een beetje hipper te maken"

Onze campagne is geïnspireerd op de landelijke campagne 'Ongeneeslijk, maar niet uitbehandeld. Alleen wilden wij dit keer de hulpverlener, het team achter de patiënt, laten zien. Geen donkere of treurige boodschap maar een zachte, met informatie over wat palliatieve zorg is en hoe je ons kunt bereiken. Veel beeldvorming over palliatieve zorg vinden wij wat stoffig (paardenbloem, handen op leeftijd), het zou goed zijn ons vak een beetje hipper te maken,
We wilden graag laagdrempeligheid uitstralen, vanuit onze eerste én tweedelijners.

En hoe ging het verder? 
We merkten dat dat werkte toen we bij allerlei vergaderingen (die toch helaas vaak gaan over 'hoe financier je de zorg?') herkend werden. Dat hielp. Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) pikte ons op als voorbeeld. Een collega die durfde te bellen voor haar eigen moeder. Het stafbestuur en de Raad van Bestuur die specifiek benoemden hoe mooi ze de campagne vonden (en ik denk nu ook beter begrepen waar het over gaat).
Ons Netwerk Stadsgewest Breda was ook enthousiast. Ons volgende plan is onderzoeken of we een gezamenlijke identiteit zouden willen met een gezamenlijk logo met ieder (Amphia, het netwerk palliatieve zorg) haar eigen herkenbaarheid. Want we moeten het samen doen in een totaal zorgpad. We zijn van expertiseteam voor het ziekenhuis aan het groeien naar een zichtbaar team voor de hele regio. Daar zijn we best trots op.
Een belangrijke volgende stap is bestendige financiering in samenwerking met het ziekenhuis, het MSB en zorgverzekeraars. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet lukt, palliatie en ons team zijn niet meer weg te denken!


Alle posters van de actie op een rij: